Antika aj rímske kúpele

Parné saunovanie má hlboké korene v histórii a rozvíjalo sa v rôznych kultúrach po celom svete. Základy tejto relaxačnej procedúry môžeme sledovať až do starovekého Grécka, pričom medzi vyznávačov parného kúpeľa podľa písomných prameňov patril aj básnik a filozof Homér. Na grécku tradíciu neskôr nadviazali aj Rimania, ktorí vytvárali monumentálne komplexy z mramoru. Tie neboli iba miestom relaxu a osobnej hygieny, ale spoločenským centrom, kde sa riešili celospoločenské otázky či politika.

Ďaleké Japonsko aj Turecko

Kultúra parného saunovania vznikala paralelne aj v iných civilizačných vetvách. Príkladom je krajina vychádzajúceho slnka bohatá na termálne pramene. Japonci stavali okolo horúcich prameňov, takzvaných onsenov, domčeky, ktoré využívali blahodárnu silu horúcej termálnej vody a pary na hygienu a relax.

Aj v moslimskom svete sú parné kúpele neodmysliteľnou súčasťou miestnej kultúry. Turecké kúpele symbolizovali nielen prestíž pre bohaté rodiny, ale aj akýsi rituál obrodenia po dlhom putovaní alebo po chorobe, ktorý absolvovali aj menej zámožní obyvatelia. Parné saunovanie, tak ako ho poznáme dnes, je výsledkom dlhého vývoja, ktorý sa preniesol cez rôzne kultúry a stáročia.jasna druzba sauna

Blahodárne účinky na ľudské zdravie

Parné saunovanie má širokú škálu pozitívnych účinkov na ľudské zdravie. Jedným z hlavných benefitov je relaxácia a zníženie stresu. Teplý a vlhký vzduch v saune prispieva k uvoľneniu svalov a zmierneniu napätia. Zlepšuje kvalitu spánku a podporuje duševnú pohodu.

Parné saunovanie má tiež pozitívny vplyv na kardiovaskulárny systém. Pravidelné saunovanie môže zlepšiť krvný obeh, rozširovať cievy, znižovať krvný tlak a predchádzať tak ochoreniam srdca. Ďalším významným účinkom parného saunovania je podpora očisty pokožky. Vysoká teplota v saune otvára póry a umožňuje odstránenie toxínov a nečistôt. Okrem toho má parné saunovanie pozitívny vplyv na imunitný systém. Pravidelné vystavenie sa teplu môže stimulovať produkciu bielej krvi, čo zvyšuje odolnosť organizmu voči infekciám a chorobám.druzba jasna biela put

Parné saunovanie v praxi

Vychutnávanie si parnej sauny môže byť osviežujúcim a omladzujúcim zážitkom, ak poznáte správne postupy.

  1. Pred vstupom do parnej sauny je dôležité sa dobre osprchovať, aby ste odstránili prípadné nečistoty z tela a uvoľnili si póry.
  2. Doba, ktorú strávite v parnej saune, by sa mala postupne zvyšovať. Začnite s približne 10 až 15 minútami a predĺžte dobu podľa vášho pohodlia. Dôležité je vnímať svoje telo a nesnažiť sa zotrvať príliš dlho.
  3. Dýchajte pomaly a hlboko, uvoľnite sa a nezabudnite na pitie vody. Po skončení saunovania si doprajte krátku sprchu alebo ochladzujúci bazén na zníženie telesnej teploty.
  4. Ochladzujte sa postupne a vyhýbajte sa prudkým zmenám teploty, aby ste minimalizovali stres na organizmus.
  5. Po každom cykle saunovania si doprajte odpočinok a pite dostatok vody. Zrelaxujte sa v oddychových priestoroch a neponáhľajte sa do ďalšieho kola saunovania.
  6. Tento proces opakujte 3 až 5 krát pre maximalizovanie pozitívnych účinkov.

Loading

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *